vrijdag, januari 09, 2015

Virtual Reality (VR) met Google Cardboard

(Last update: Dec 9th, 2015)
(Dutch below) This page lists the best apps/games/content for Google Cardboard i could find. Parts are in Dutch. Non Dutch speaking can just click the links ;-).

What you find on this page:

Intro

Wat is Google Cardboard? Een stuk karton met 2 lensjes, die om je smartphone wordt gevouwen, en wat waarmee je via leuke (vaak gratis) apps 'Virtual Reality' kunt ervaren. Onderstaand een video die (kijk vanaf 1 min 13) laat zien hoe mensen reageren op wat ze dan zien (je moet het meemaken, maar 9 van de 10 mensen vindt het supergaaf, met uitspraken als "shit", "wow" etc):

Google heeft in mei 2015 onder de naam 'Expeditions' een versie uitgebracht die goed in scholen / klassen te gebruiken is:


Nadat Google in 2014 de eerste cardboard uitbracht, is in 2015 is een nieuwe versie van de Cardboard gepresenteerd, die beter geschikt is voor de groter geworden telefoons (zoals Samsung Galaxy 6, iPhone 6 etc), en een ander mechanisme heeft voor interactie ("de knop"), op AliExpress vond ik deze. In Nederland kun je (zowel de nieuwe als de oude) cardboard ook op steeds meer plekken kopen, oa bij Cardboards.nl en bij VRowl. Bij Tweakers werden ook wat sets getest.

Heb je een kleinere telefoon dan heb je wellicht nog genoeg aan de 1ste Cardboard-versie (die je o.a. herkent aan een magneetje aan de zijkant: dat is in versie 2 vervangen door een soort drukknop van foam), die ik zelf hier kocht. En de Hema verkocht eind 2015 een plastic versie voor ca 15 euro.

If you buy a Cardboard, check whether your phone will fit! There are 2 versions of the official Cardboard, and non official VR glasses come in many shapes and sizes. The official version 1 is better suited for relative smaller smartphone, and you can recognize it by the magnet ring on the left (from the perspective of you wearing the cardboard) side. V2 doesn't have the ring, but a foam 'thingy' on the right side.

Cardboard: check. Phone: check. Now what?

Heb je net als ik een Google Cardboard, dan is de volgende stap: op zoek naar leuke content.

Voor Android is er meer content dan voor iPhone, maar iPhones kunnen in principe ook gebruikt worden (de iPhone 4 is eigenlijk te klein, zelfs voor V1 van e cardboard).

Voor zover ik weet is er voor Window Phones nog nagenoeg niets. En hier zie je hoe iemand Cardboard op zijn Blackberry aan de gang krijgt (en ook nog hoe hij een viewmaster gebruikt als Cardboard :-)).

Op deze pagina houd ik bij welke content ik tot nu toe vond en het meest waardeer. Als het om content gaat waar je een controller voor nodig hebt, vermeld ik dat er bij. Heb jij betere apps/content gevonden? Meld het dan even in de comments! En voor het geval je nog nooit had gehoord van de Oculus Rift, de Virtual Reality bril waar Google Cardboard op gebaseerd is, kijk dan even hier voor leuke filmpjes etc. Sinds nov 2015 is ook de nieuwe Samsung Gear VR beschikbaar.

Je kunt de beleving vaak nog beter maken door een koptelefoon te gebruiken samen met Google Cardboard.

Nice VR apps for Android

  • De Cedar PointCmoar Rollercoaster, die er in een gratis en betaalde versie is. Ook Rollercoaster (i-mmersive) is een alternatief (maar minder mooi dan de Cmoar-coaster). Voorheen was Fibrun Roller Coaster VR mijn favoriet, maar daar hebben ze (ik meen na 2 gratis ritten) nu een raar registratie-systeem in zitten (als je deze toch gaat proberen: je moet wel weten dat je enkele seconden naar de handle rechts naast de baan moet kijken om te gaan rijden ;-). En als je start terwijl je achteruit kijkt: draai even 180 graden om te zien of daar die handle zit :-)).
  • Cardboard demos (de demo van Google). Dit bevat Exhibit (een paar 'beelden' van alle kanten bekijken), Tour Guide (tour door het kasteel van Versailles, met de knop op je cardboard ga je naar een volgende scene), Earth (vliegen in Google Earth), Windy Day, YouTube (alsof je op een enorm scherm Youtube-video's kijkt) en Photo Sphere (hieronder lees je hoe je zelf zo'n Sphere kunt maken: een aanrader!)
  • Waan je als duiker in een oceaan met Dive Deep
  • Ook leuk is om zelf 360 graden 'Sphere' foto's te maken. Op deze pagina staat mooi uitgelegd hoe je zelf 360/720 graden foto spheres kunt maken, zowel op Android, iOS als met een andere camera (en wat hij vindt van de Ricoh Theta). Als je foto's maakt, maak dan in plaats van een normale foto of panorama, eens een "360-foto. Zo maakte ik deze van de Blauwe Moskee in Istanbul. Er is een aparte app waarmee je geen spheres, maar wel (makkelijker!) een 360-foto maakt (met of zonder geluid!).
  • Proton Pulse - de combi van graphics en sound maken dit mijn nu favoriete spel op Cardboard
  • Tilt Brush Gallery - (heel even/een keer) aardig vanwege de leuke artistieke graphics die je van alle kanten kunt bekijken (gebruik je Cardboard-knop!)
  • Caaaaaaaardboard - aardig spel waarbij je al 'vallend' moet sturen met je hoofd
  • De New York Times en Discovery hebben apps waarin ze continue nieuwe video's toevoegen
  • Lost in The Kismet, a puzzle adventure game
  • Als je een film/video op je telefoon hebt, kun je die kijken alsof je in een bioscoop zit, zelf bepalen waar je zit etc, bv met GoShow (ik heb diverse anderen geprobeerd, maar die vond ik minder fijn). Kies in GoShow bij settings voor Cardboard voor 2D en geen 360 graden.
  • SwivelGun VR - een waterbaan gecombineerd met schieten met een kanon
  • Zombie VR is een 'on rails shooter (oftewel: je wordt automatisch over een vast traject door een mijn verplaatst, je hoeft alleen naar de zombies te kijken om te schieten. Maar aardig spel ten opzichte van de rest van het aanbod
  • Sheriff School VR - gratis demo, betalen voor uitgebreider spel
  • VR Jump n Run - probeer het eind van de baan te bereiken op deze obstakelbaan (omlaag kijken=stoppen)
  • The Hobbit - (voor 1 keer) aardig om te ervaren middenin de actie te zitten - de Hobbit is populair bij veel mensen en vooral voor die mensen aardig als demo
  • Titans of Space is een leuke manier om ons zonnestelsel te verkennen ... verbaas je over de maan die in de ringen van Saturnus verstopt zit, de schoonheid van de 'turbulente banden' op Jupiter, de vele manen om andere planeten, de omvang van de grootste ster in ons melkwegstelsel etc
  • Chair in a Room - aardig schrikeffect op het eind, maar mij te langdradig
  • De VRSE Sundance Selection app vind ik zeker voor 1 keer erg mooi. Het is echter niets anders dan een mooi filmpje waarin je rond kunt kijken. Maar zeker proberen!
  • Sisters - 1 keer aardig voor schrik/thriller/horror effect
  • Paul McCartney Preview - (voor 1 keer) aardig om te ervaren hoe het is middenin de actie te zitten
  • Streetview - Streetview in Google Maps heeft een speciale VR Cardboard modus. Bezoek leuke locaties (New York? Tokio? Hawaii? ...) en bekijk het al rondkijkend
  • Youtube 3D - Youtube krijgt binnenkort echte 360 graden video's, maar deze 3D-collectie bevat ook enkele leuke filmpjes (waarbij het is alsof je naar een groot scherm kijkt ... rondkijken kan niet
  • Vanguard V - een ruimte-schiet-spel, waarbij je met je hoofd manoeuvreert en diverse obstakels moet ontwijken
  • Lamper VR - simpel spelletje
  • Open een browser, surf naar http://googleschool.nl/demos/world/ en bekijk het geanimeerde zonnestelsel; als je aangeeft dat de camera gebruikt mag worden, zweeft het zonnestelsel in je kamer (of waar je ook bent)
  • Bij Crazy Swing VR zit je in zo'n 'schommel' die je ook op grote kermissen ziet. Leuk alternatief voor de rollercoaster om te testen of je dreigt om te vallen. Dit is ook van Fibrun en ook deze was eerder gratis maar nu nog maar 2 ritten, waarna een raar registratiesysteem volgt.
Er zijn games die ook een game controller nodig hebben (b.v. om in een wereld rond te lopen). Hier een artikel over hoe je o.a. de game controllers van de PS3 en Xbox360 met je Android kunt verbinden. Ik merk dat als je zoiets wil, dat je dan niet ook je Cardboard met je handen vast kunt houden, dus dan heb je iets nodig waarmee je Cardboard op je hoofd blijft zitten. Dat kun je kopen met je Cardboard, of later los.

Content die me leuk lijkt, en geschikt lijkt voor Google Cardboard, maar ik niet goed aan de gang kreeg of waarvan ik denk "ik snap niet waarom dit populair lijkt":
  • Halls of Fear - zou volgens de maker in de appstore ook op Cardboard moeten werken, maar ik kom niet van mijn plek af. Heb de maker mailtje gestuurd. Met een USB-adapter en een Xbox-controller lukte het me wel om rond te lopen.
  • Orbulus - de paar orbs die ik bekeek bestaan uit 720 graden photo's en ambient sound, eh: snel saai?

VR-apps i liked less

Content die ik ook bekeek maar niet goed vond (ik vergeet er vast een paar die ik wel heb geprobeerd):
  • Met StellarDive kun je bv op de maan, Mars etc rondrijden. Joystick/controller vereist
  • Glitcher VR - aardig om (1 keer) met camera je eigen omgeving met verschillende filters te bekijken. Gebruik de Cardboard-knop en daarna je stem om via commando "Next" een volgend filter te activeren (zie de app-beschrijving op Google Play voor andere commando's)
  • The Mission Trailer - (voor 1 keer) aardig om te ervaren middenin de actie te zitten. Gebruik vooral vaak de Cardboard-toets om de film stil te zetten en om je heen te kijken: als je dat op de goede momenten doet, beleef je meer lol van de video
  • In Hyundai VR+ kun je een stukje meerijden met een rallycoureur. Leuk idee, maar ik vind het effect tegenvallen, en dat je telkens maar een klein stukje van de rit krijgt (en dan doorspringt naar een volgend stukje) vind ik ook niet fijn. Dan vind ik Mercedes VR for Cardboard leuker/mooier.
  • De Kaiju Fury VR app laat je een korte film in 360 graden meemaken. Ik vind dan de VRSE-app, die hetzelfde trucje doet maar dan in een andere scene, mooier
  • Subaru Motorsport - bevat o.a. 360 graden content (door rechtsonder in de lopende 360-video te tappen schakel je tussen modussen), maar op mijn telefoon blijft de balk met de homeknop etc in beeld, waardoor de 2 stereoscopische beeldhelften niet meer gelijk vallen met het midden van de cardboard, en dan kijk je scheel ;-)
  • De Volvo XC90 experience - de app geeft de melding dat mijn Moto X niet ondersteund wordt
  • Tuscany Drive - aardig, maar just another rondloper
  • Wings - vind ik te langzaam/te saai
  • Cartoon Village - on rails rondleiding door aardig dorpje, maar je kunt alleen rondkijken terwijl je een vaste route aflegt? Te saai tov ander aanbod
  • Hang Gliding - saai
  • Dodocase VR portal - verzameling naar dingen die je al snel zelf vindt
  • Accorn Hotels - ik dacht even dat dit de Marriot Oculus-experience zou zijn :-)
  • Asteroids VR: leuke geluidseffecten, maar ik werd gek van de bediening

VR-apps for iPhone

A list of Google Cardboard content for iOS / iPhone:

How to fold Cardboard v1

Een Google Cardboard besteld en je vraagt je af hoe je hem moet vouwen om hem in elkaar te zetten? Bekijk dan de instructie bij Cardboards.nl of onderstaande video:

Skin grease and Cardboard

Ik heb bij mijn 2de Cardboard (de eerste gaf ik weg) wat verpakkingstape geplakt tussen de lensjes (waar je neus zit) en net daarboven (waar je voorhoofd tegen het karton zit) om te voorkomen dat vet van je huid zorgt voor donkere plekken. Sommige cardboards komen al met een plastic-laagje er over en dan is dat niet nodig.

1 opmerking:

  1. Virtual reality has been useful in the treatment of select social cognitive disorders such as anxiety disorders and phobias. Several software and hardware applications have been designed and developed for the treatment of fears of crowds, heights, small places, driving, etc.

    Interactive virtual reality

    BeantwoordenVerwijderen