zaterdag, juli 02, 2016

Let the honey flow :-)...

Een combinatie van een steentje bijdragen aan behoud van de bijen, gegroeid enthousiasme toen BijEffect me liet zien hoe hij imkerde en het gemak van een nieuw bijenhoud-systeem, de FlowHive, zorgde dat ik die laatste kocht en begin 2016 op cursus ging. Sinds vanochtend staat er in onze tuin een Carnica F2 bijenvolk (een bijenvolk bevat tussen de 10.000 en 50.000 bijen) in een Langstroth-bak. Buren en geinteresseerden zijn welkom om te komen kijken! En hopelijk is er in 2017 honing af te tappen. Benieuwd of er bij jou ook bijenkasten staan? Misschien staan ze op deze kaart.

Een filmpje over het HoneyFlow-systeem:

An introduction to Flow™ Hive from Flow Hive on Vimeo.

Omdat in Nederland een bepaald systeem gangbaar is, het Simplex systeem, en de FlowHive gebaseerd is op het Langstroth-systeem (wereldwijd het meest gebruikte systeem) en andere maten heeft, zat ik met een uitdaging: via de cursus werd voor elke cursist een nieuw volkje gemaakt (als je bijen uit een volk neemt en ze wat voer en ramen met 'open broed' (eitjes of jong larven) meegeeft, kunnen ze zelf een koningin maken), gebaseerd op het Nederlandse Simplex-systeem. Dus ik heb een 'ombouwsetje' gemaakt zodat ik de ramen uit mijn cursus-6-raams-bakje vanochtend in mijn Langstroth-bak kon hangen.

Omdat ik ook zelf regelmaat moet nadenken welke maat/maten de Flow Hive nu heeft (en de informatie bij Flow Hive zelf me onvoldoende helpt):
  • De maten van een meegeleverd raam:
waarbij: A=452mm, B=233, C=433, D=204, E=15mm en CxD=883mm2. Helaas niet cf 1 van de maten op Wikipedia :-), maar ik denk dat het dan een "Langstroth, ganz" is.
  • Ik heb een Flow Hive Classic/Complete Full Flow. Dat is een "Langstroth 8 Deep" met buitenmaten 505mm lang, 357mm breed, 246mm hoog. Binnenmaten 487mm lang (incl 'raam-leggers', 465mm vrije ruimte ), 318mm breed
  • Voor zover ik weet valt mijn Flow Hive onder de noemer "Langstroth Deep"
Bij Holtermann in Duitsland verkopen ze Langstroth. Ook bij Wagner Imkertechnik.

En nu ik toch blog over bijen hier: om te zien welke planten wanneer nuttig zijn voor bijen, is er de imkerpedia drachtkalender. Daarop kun je zien wat wanneer bloeit, hoeveel nectar en stuifmeel die plant levert, (soms) de kleur van het stuifmeel etc. Super handig! Alleen kun je daar maar op 1 kolom sorteren. Ik wil soms meer kunnen. Daarom kopieer ik periodiek (want hij verandert soms nog) de info uit de imkerpedia naar een spreadsheet waarin je b.v. kunt filteren en meer sorteringen kunt doen. Zie hieronder, of download de spreadsheet zelf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten